Profilaktyka dyskopatii

Profilaktyka dyskopatii
5 (100%) 9 glosow

Dyskopatia jest zaliczana do chorób cywilizacyjnych ze względu na wyraźny wzrost zachorowań na nią w ciąg ostatnich 20 lat. To schorzenie wynika ze zmian zachodzących w społeczeństwie.

Obecnie coraz więcej osób stawia na wygodę. Praca w biurze, przemieszczenie się za pomocą samochodu czy też wypoczynek na kanapie, przed telewizorem – to wszystko ma niebagatelny wpływa na stan kręgosłupa. Zaniedbania w kwestii zdrowia kręgosłupa prowadzą często do dyskopatii.

Jak uniknąć dyskopatii? Warto jest postawić na szereg działań profilaktycznych, które pozwolą się cieszyć odpowiednim zdrowiem kręgosłupa przez wiele lat.

Aktywny tryb życia

W profilaktyce dyskopatii bardzo ważny jest aktywny tryb życia. Dyskopatia lędźwiowa i dyskopatia szyjna często nie są problemem osób wysportowanych, które dbają o swoją sylwetkę oraz o ogólną kondycję.

Więcej na stronie: http://bolkregoslupa.net.pl

W profilaktyce dyskopatii pomocne mogą być ćwiczenia ogólne na kręgosłup, ale także pływanie, jazda rowerem lub jogging. Jeśli z różnych względów nie jest możliwe korzystanie z tego typu aktywności (np. ze względów zdrowotnych), wystarczający będzie energiczny spacer, co najmniej 20 lub 30-minutowy.

Częste zmiany pozycji i robienie sobie przerw w siedzeniu w jednym miejscu

Aby uniknąć dyskopatii warto jest pamiętać o kilku podstawowych zasadach związanych z siedzeniem. Dotyczy to szczególnie osób pracujących w biurach oraz kierowców. Po pierwsze, niezwykle istotne jest utrzymywanie odpowiedniej postawy. Dyskopatia kręgosłupa jest bowiem częstym problemem osób, które w trakcie siedzenia garbią się lub ustawiają swój kręgosłup w innej, nienaturalnej pozycji.

Po drugie, należy w trakcie siedzenia często zmieniać pozycję, przechylając się co kilkanaście minut w lewo lub w prawo, zmieniając oparcie ręki lub stopień pochylenia się. Niezwykle ważne jest oprócz tego robienie sobie przerw co 2 lub co 3 godziny. Jeśli jest to miejsce pracy, wystarczy się przejść na krótki spacer, natomiast w innym miejscu można się pokusić już o ćwiczenia lub położenie się na plecach. W ten sposób kręgosłup będzie mógł się zregenerować po długotrwałym utrzymywaniu się w pozycji dostosowanej do siedzenia. Ta pozycja jest męcząca dla kręgosłupa w długim okresie.

Unikanie stresu i palenia papierosów

Dyskopatia może być efektem nadmiernego stresu oraz związanego z nim palenia papierosów. Warto jest zatem zadbać o odpowiedni relaks oraz odpowiednią ilość wypoczynku wieczorem i w trakcie weekendów. Poprawa samopoczucia sprzyja rozluźnieniu się mięśni znajdujących się w obrębie kręgosłupa, co minimalizuje ryzyko wystąpienia ich ucisku na nerwy.

Wszystkie z wymienionych wyżej działań mogą sprawić, że dyskopatia nie pojawi się w ogóle lub pojawi się w znacznie późniejszym wieku i nie będzie wiązała się z tak poważnymi dolegliwościami. Nie zawsze jednak jest możliwe całkowite uniknięcie dyskopatii. Jest to bowiem schorzenie, które może być niestety dziedziczone. Często zdarzają się przypadki, w których na dyskopatię cierpią całe rodziny, gdyż skłonności do niej są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

2 replies on “Profilaktyka dyskopatii”

  1. Olka napisał(a):

    Jest dobry sposób na dyskopatię i to zaskakująco łatwy i całkowicie darmowy. Zwłaszcza w przypadku osób, które mają siedzącą pracę. Wystarczy wstać i co godzinkę dosłownie na minutę podreptać po biurze, pokręcić głową i zrobić kilka wymachów rękami – proste, ale bardzo skuteczne.

  2. Nosek napisał(a):

    Fajnie, tylko że na tej strony jesteśmy my – którzy już mamy dyskopatię. Więc zapobieganie niewiele nam pomoże i takie rady możesz sobie wsadzić wiesz gdzie… Sorry, bo może nie jestem zbyt miły, ale jak ktoś ma dyskopatię to wie jaki to jest ból i jak się czyta takie rzeczy, to aż uszy więdną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *